Onze luistertour door Zeist

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 12 februari 2023 om 22:45

Onze luistertour door Zeist

We hebben een mooie taak. Luisteren naar wat er speelt. Soms verhalen van dankbaarheid, een andere keer van zorg. Wat een zegen dat ze ons worden toevertrouwd. Bij sommige gesprekken flitsten de oplossingen door je hoofd en weten we het samen te regelen. Maar veelal weten we ook dat het complex is en zoeken we naar puzzelstukjes om te komen tot een zichtbare lijn. Boeiend om naar te luisteren. Ben jij bekend met organisaties of inwoners die ons bezoek op prijs stellen? Laat het ons weten.
Een paar momenten van ontmoeting beschrijven we hier in het kort.

14 febr. Op de koffie bij een inwoner die over eenzaamheid wil praten. Onze maatschappij schreeuwt om een gevecht tegen eenzaamheid zoals deze inwoner zegt. En daarna op de koffie bij Lia van Dijk. Zij is voorzitter van de SeniorenZeist. Een bevlogen belangenbehartigster. Belangrijk dat we een actieve sociale basis hebben in Zeist. Vooral ook om eenzaamheid te voorkomen.

4 febr. Samen met B & W hebben we de nieuwe inwoners van Zeist welkom geheten. Een gezellige morgen op het gemeentehuis met veel verhalen waarom je in Zeist gaat wonen. Vooral de mooie groene omgeving en het midden van het land hoor je veel. Deze bijeenkomsten worden erg gewaardeerd. Een warm welkom.

2 febr. Bewoners rond het station Driebergen Zeist worden geïnformeerd over de toekomstige bouw in deze regio. En daar waren we bij. Bewoners vragen zich af of de plannen al niet in een verder gevorderd stadium zijn. Maar daar is geen sprake van. Het proces van het komende jaar wordt uitgelegd. Bewoners kunnen al hun zorgen maar ook hun wensen en kansen aan de gemeente meegeven. Fijn om inwoners te spreken als het gebied rond hun woning mogelijk veranderd.

29 jan. De Holocaust herdenking in het Walkartpark. Georganiseerd door het Comité 4 en 5 mei. Niet weer…..Nooit meer. Wat een indrukwekkende bijeenkomst. Prachtige muziek en woorden die vele mensen zichtbaar raakten. Verhalen die zich afgespeeld hebben in de gemeente Zeist. Een deel kun je terug kijken via Slotstad. https://slotstad.nl/nieuws/artikel/zeist-herdenkt-slachtoffers-holocaust

26 jan. Wijkwerkbezoek. Aan de praat met de raad wordt het ook wel genoemd. We waren te gast in Zeist- West bij het inloophuis van Kerk en Samenleving. Meerdere organisaties waren aanwezig. Zo zijn we bijgepraat door Joost van Ettekoven, Al Almana, Trefpunt Couwenhoven en het Social Team. Voor ons als raadsleden zeer interessante avonden om te ervaren wat er allemaal speelt in zo`n wijk. Ook wethouder Catsburg was van de partij. Hij is wijkwethouder van Zeist- West.

21 dec. Op de kortste dag van het jaar heeft de fractie een werkbezoek afgelegd bij de KNVB. Samen met de ChristenUnie Provincie Utrecht. De KNVB wil graag uit gaan breiden. Maar dat gaat niet zonder boskap. Daarvoor willen ze 3 maal zoveel bos aan gaan leggen in de omgeving. Belangrijk om het gesprek aan te gaan en te zien waar het om gaat. Vanuit het college heeft de KNVB heel veel vragen gekregen. Daarna is het aan de provincie omdat het om een NNN gebied gaat.