ChristenUnie/SGP wil actie tegen zwerfvuil 2!

Recycelenzondag 25 februari 2018 17:42

De ChristenUnie/SGP heeft het initiatief genomen dat de gemeente Zeist zich aansluit bij de statiegeldalliantie. Deze alliantie heeft tot doel om statiegeld in te voeren op blikjes en kleine plastic flesjes. Blikjes en kleine plastic flesjes zorgen voor 40% van al het zwerfafval. Naast de negatieve gevolgen voor mens en dier staat zwerfafval ook hoog in de ergenis top 10 van mensen.

Op 25 november 2017 is de Statiegeldalliantie (https://statieqeldalliantie.org/) gestart, waarin organisaties uit Nederland en België de handen ineenslaan voor uitbreiding van statiegeld. Het gaat om consumenten- en milieuorganisaties, vakbonden, bedrijven en burgerinitiatieven. Door zich aan te sluiten bij de alliantie vragen zij hun regeringen om statiegeld op alle PET-flessen en blikjes in te voeren. Inmiddels zijn er ruim 70 gemeenten aangesloten.

In 37 landen is het statiegeld inmiddels ingevoerd. In deze landen (o.a. Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen) bleek het effect enorm. In de praktijk blijkt dat 70-90% van de plastic flesjes en blikjes gerecycled worden als er statiegeld geheven wordt.

Ook Stichting Duurzaam Zeist, St. Milieuzorg Zeist en de St. Natuurlijk Zeist-West hebben zich achter ons initiatief geschaard. Ook GroenLinks, PvdA, SP en Nieuw Democratisch Zeist hebben de motie mede ingediend. Uiteindelijk heeft bijna de hele raad (op 2 raadsleden na) er mee ingestemd dat Zeist zich hard gaat maken voor statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes.

Zo maken we een mooier Zeist met elkaar!