Nieuwsbrief september 2022

Zeist
Nieuwsbrief september 2022

Goedenavond,

Het is weer september en er is van alles bezig op te starten na een mooie zomer. Ook het bestuur heeft zin om met frisse moed weer aan de slag te gaan. Op de laatste Algemene Ledenvergadering voor de zomer is Pieter-Jan benoemd tot bestuurslid, wat het aantal nu weer op vier brengt. Hij zal zich in gaan zetten als secretaris.

In deze nieuwbrief vind je informatie over onze eerste activiteit van dit jaar, een verslag van fractievoorzitter Julian Wassink over het werk in de raad, wethouder Wouter Catsburg over het nieuwe college en raadslid Annet Ploeg vertelt over haar werk buiten het gemeentehuis.

Vergeet niet de data voor de activiteiten van dit jaar in je agenda te zetten. We zien je graag!

Megan Verbiest, bestuursvoorzitter

Bestuur 2022

v.l.n.r. Pieter-Jan, Johan, Niels en Megan

Update uit de fractie

Na de vakantie hebben we de eerste raadsvergadering van het seizoen al weer gehad. Daarin zijn nog geen besluiten genomen over nieuwe onderwerpen. We hebben wel de kinderburgemeester geïnstalleerd en we hebben het uitgebreid met elkaar gehad over de vragen rondom bestaanszekerheid. Voor veel mensen in onze gemeente is het leven fors duurder geworden door de stijgende gasprijzen en de inflatie. We hebben in de gemeenteraad gesproken hoe we daar als gemeente iets kunnen doen om de pijn te verzachten voor de meest kwetsbaren in Zeist. Onze insteek daarbij is dat we ruimhartig zijn voor de mensen die het zelf niet redden. Bij de begroting in november komt het College van Burgemeester en Wethouders met een voorstel.

Julian Wassink, fractievoorzitter

Hoe vergaat het Wouter als wethouder in een nieuw college

Als ik dit schrijf zijn we, als nieuw college, alweer bijna 4 maanden aan de slag. Op 17 mei met een vernieuwde ploeg begonnen.

Activiteitenagenda

Zaterdag 17 september World Cleanup Day: Afval prikken met Bermbrigade

Dinsdag 1 februari 2023: Thema-avond + borrel

Woensdag 26 juni 2023: Zomerontmoeting barbecue

World Cleanup Day

Aanstaande zaterdag 17 September is het World Cleanup Day. En wij als ChristenUnie Zeist doen graag mee. Van 10:00 tot 11:00 uur sluiten we aan bij de Bermbrigade om zwerfafval op te ruimen. Een gezellige en praktische manier om ons in te zetten voor Zeist. Wethouder, fractie en bestuur zijn erbij, een mooie gelegenheid om met hen in gesprek te gaan tijdens het prikken.

Er zijn drie startlocaties en bij elke zal een CU-er aanwezig zijn.

1. Kruising Utrechtseweg-Sanatoriumlaan

2. Jagershuys

3. Rotonde Panweg-de Dreef

Voor materialen wordt gezorgd en we eindigen gezamenlijk in het centrum van Zeist. Doe je ook mee?

Aanmelden kan bij 06-40839905 onder vermelding van je startpunt.

Buiten het gemeentehuis.....

Met enthousiasme en plezier gaan we ook als fractie weer de samenleving in. Daar doen we het immers voor. Een paar voorbeelden.

* Net voor het reces hebben we de Kringloop aan de Johannes Postlaan bezocht. Een prachtig bedrijf met 30 vaste medewerkers en meer dan 300 vrijwilligers. Veel van hen hebben deze dagbesteding nodig om structuur te hebben. Om gezien te worden en zinvol bij te dragen. Naast de verkoop van producten doen ze heel veel meer.

*Tijdens het reces hebben we 2 dagdelen een bijdrage geleverd aan het kinderwerk op onze vluchtelingenkampen. Mooi om te zien hoe deze kinderen blij worden van een spelletje memorie. Hoe flexibel ze lijken om telkens weer met andere kinderen te kunnen spelen. De gemeente draagt er zorg voor dat deze kinderen allemaal onderwijs ontvangen. De asielopvang is landelijk een lastig thema. De gemeente Zeist neemt al jaren haar verantwoordelijkheid. We hebben hier nog vragen over gesteld. Gebruiken we onze capaciteit volledig? Hoe gaat het met de doorstroming?

*We hebben de feestelijke dag bij het Lindenhuis bezocht. Wat een feest is hun 30 jarig bestaan. Het eerste inloophuis van Kerk en Samenleving. Samen met de andere inloophuizen vervullen ze een waardevolle bijdrage aan inwoners die het echt verdienen.

*We hebben keukentafelgesprekken gevoerd op uitnodiging van inwoners. Betrokken inwoners die tegen bureaucratie aanlopen. Onveilige verkeerssituaties in de wijk. Loslopende honden en nog veel meer......

Allemaal mooi om te doen.

Julian, Annet, Gerlien en Marcel.

Volg jij de ChristenUnie Zeist via Social Media?

De ChristenUnie Zeist is actief op meerdere Social Media kanalen.
Met een kort actueel berichtje kun je wekelijks zien wat we doen of wat ons bezig houdt.

Ook op die manier kun je betrokken zijn bij ons werk.
Met liken en delen geef je ons een boost. Volg ons en reageer gerust!

facebook logo blauw rond Instagram logo rond blauwTwitter logo rond blauwLinkedIn logo rond blauw