Nieuwsbrief februari 2023

Nieuwsbrief februari 2023

Thema-avond over eenzaamheid met staatssecretaris Maarten van Ooijen

Goedenavond,

Een kleine twee weken geleden hebben veel van ons elkaar ontmoet op de thema-avond over eenzaamheid. Aan de opkomst te zien blijkt dat ook dichtbij huis een relevant thema. Er waren gasten van ver (CU-ers uit Amersfoort; Utrechtse Heuvelrug etc.) en van dichtbij (lokale politici, leden, lokale belangenbehartigers etc.).

Het was een afwisselende avond met een stellingenspel met de zaal, een presentatie en een panelgesprek. Heel bijzonder hoe hartelijk we zijn ontvangen door het korps Leger des Heils. Het panel was goed gevuld met Annet Ploeg; ons eigen gemeenteraadslid, Henriëtte Rikkoert, lijstrekker van de ChristenUnie voor de provinciale Statenverkiezingen, Cor Nieuwenhuijse van het Leger des Heils en Maarten van Ooijen; staatssecretaris.

Waar Cor Nieuwenhuijse van het Leger des Heils en vrijwilliger bij Mijn Groene Huis problemen van eenzaamheid verbond aan andere problemen als energiearmoede gaf staatssecretaris Maarten van Ooijen een meer breder beeld over wat eenzaamheid eigenlijk is, welke soorten er zijn en de aanpak. Ook de zaal nam actief deel aan het gesprek geleid door Niels Mertens.

Gedurende het panelgesprek liet Maarten van Ooijen zich ontvallen dat het soms voelt als vechten tegen de bierkaai. Dit soort problemen hebben zoveel facetten en zijn zo complex. Wat mij persoonlijk het meest raakte is hoe Vibeke Krommenhoek, de Commissaris van het korps waar we te gast waren ons tot slot nog weer even meenam om onze blik op God te richten. ‘Wanhoop niet Maarten!”, zei ze. Ook als we het zelf niet meer weten hoe en problemen te groot en onoplosbaar lijken hoeven we niet te wanhopen. God vergeet ons niet.

En ze heeft helemaal gelijk.
Was u er niet bij? Lees vooral het verslagje op de website!

Megan Verbiest

Lees hier het verslag

Meer veiligheid en vreugde tijdens de jaarwisseling

De ChristenUnie-SGP heeft in de raadsvergadering van 24 januari een motie ingediend samen met de VVD, D66 en PvdA. We horen van veel inwoners dat ze graag een vuurwerkverbod zien in de gemeente Zeist. Maar moet dat dan een lokale of een landelijke zijn?

René stelt zich voor.

René van der Linde komt de fractie ChristenUnie-SGP ondersteunen. In het kort vertelt René iets over wie hij is en wat hij zoal doet. Benieuwd?

Buiten het gemeentehuis

We hebben een mooie taak. Luisteren naar wat er speelt. Soms verhalen van dankbaarheid, een andere keer van zorg. Wat een zegen dat ze ons worden toevertrouwd. Bij sommige gesprekken flitsten de oplossingen door je hoofd en weten we het samen te regelen. Maar veelal weten we ook dat het complex is en zoeken we naar puzzelstukjes om te komen tot een zichtbare lijn. Boeiend om naar te luisteren. Ben jij bekend met organisaties of inwoners die ons bezoek op prijs stellen? Laat het ons weten.
Een paar momenten van ontmoeting beschrijven we hier in het kort.

Gebedspunten

Bidden voor inwoners met familie in Turkije en Syrië
Bidden voor eenzaamheid in onze omgeving
Bidden voor lokale politiek
Bidden voor wereldvrede

Danken voor de avond over eenzaamheid
Danken inwoners die kunnen "geven"
Danken voor kerken die hulp en troost bieden
Danken voor de bemensing van ChristenUnie Zeist

Mogen we op uw stem rekenen?

Op d.v. 15 maart worden de Provinciale Staten Verkiezingen gehouden. Henriette Rikkoert (links) is de lijsttrekker voor de ChristenUnie Provincie Utrecht. Annet Ploeg (nr. 18) is kandidaat vanuit de ChristenUnie Zeist. Ook kunt u uw stem uitbrengen voor de Waterschappen.

Activiteitenagenda

Woensdag 15 maart 2023: Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen

Vrijdag 14 april 2023: Borrel en Algemene Ledenvergadering

Woensdag 28 juni 2023: Zomerontmoeting barbecue

Doe mee & word lid!

De ChristenUnie is een politieke partij die, gedreven door het geloof in Gods liefde voor mensen, verantwoordelijkheid neemt voor het bestuur van ons land. We willen impact hebben met onze idealen.

Daar hebben we uw steun bij nodig. Onze leden maken het mogelijk dat onze politici ondersteuning krijgen in hun werk, dat we een nieuwe generatie van politici op kunnen leiden en dat we hoopvolle campagnes kunnen voeren. En wist u dat de ChristenUnie extra subsidie ontvangt voor elk nieuw lid? We maken vol overtuiging werk van onze christelijk-sociale idealen. Helpt u mee? Word lid voor 5 euro per maand.

Volg jij de ChristenUnie Zeist via Social Media?

De ChristenUnie Zeist is actief op meerdere Social Media kanalen.
Met een kort actueel berichtje kun je wekelijks zien wat we doen of wat ons bezig houdt.

Ook op die manier kun je betrokken zijn bij ons werk.
Met liken en delen geef je ons een boost. Volg ons en reageer gerust!