Bedankt voor uw stem en het vertrouwen

Het zout van de wereld.jpg.crdownload
Wouter 2022.jpg
Door Wouter Catsburg op 17 maart 2022 om 23:09

Bedankt voor uw stem en het vertrouwen

Woensdagavond was het dan zover, een spannende avond, vanaf 22.30 rolden de eerste uitslagen binnen.

De toon werd direct gezet, ChristenUnie-SGP: 2 zetels. En dat bleef zo, opnieuw mogen we, zoals een lid dat appte: “de komende vier jaar met 2 zetels als zout zijn”. We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat we als fractie van u mogen krijgen. We zijn boven alles dankbaar dat God ook hierin gezegend heeft en bidden dat we de komende voor jaar ook tot een zegen mogen zijn.

Wie zijn er verkozen?

Op basis van de uitgebrachte stemmen zijn onze lijsttrekker Wouter Catsburg en Annet Ploeg-Bos verkozen. Annet stond op plek vier maar is met 320 voorkeursstemmen in de raad gekozen. Julian Wassink (nr 2) en Marcel de Jong (nr3) haalden respectievelijk 127 en 104 voorkeurstemmen.

Hoe werkt een voorkeursstem?

Op basis van het aantal uitgebrachte stemmen wordt bepaald hoeveel stemmen je nodig hebt (de kiesdeler) voor één zetel. Hiervoor wordt het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal zetels. In Zeist: 28178 / 33 zetels = 870 stemmen voor één zetel. De ChristenUnie-SGP haalde 1905 stemmen en krijgt dus 2 zetels. Met een voorkeursstem wordt je, de naam zegt het al, met voorkeur gekozen, ongeacht de plek op de lijst. In grotere gemeente heb je daarvoor een kwart van het aantal stemmen van de kiesdeler voor nodig, dus 870/4= 218 stemmen. Dat is de reden dat Annet Ploeg-Bos met 320 voorkeurstemmen gekozen is.

Dank aan iedereen de zo enthousiast hebben meegeholpen de campagne tot een succes te brengen. Er is erg veel werk verzet, van programma schrijven tot organiseren INSTA-live evenement, van posters en advertenties ontwerpen tot flyeren…..heel veel dank!

We zijn erg blij met de uitslag en hebben er veel zin in om namens alle kiezers constructief en enthousiast ons geloof een stem te geven om mee te werken aan de bloei van onze gemeente.

Wouter Catsburg / Annet Ploeg / Julian Wassink / Marcel de Jong.

Belangrijke data:

Maandag 21 maart 20.00: Duidingsdebat.
Politieke partijen geven aan welke betekenis zij aan de uitslag geven.

Donderdag 24 maart 19.30: Afscheid oude raad
Met o.a. afscheid van Pieter Verolme en Julian Wassink als raadslid

Woensdag 30 maart 20.00 uur: Installatie nieuwe raad
Met o.a. installatie van Wouter catsburg en Annet Ploeg-Bos.

De onderhandelingen:

Daarnaast starten na het duidingsdebat van de 21 de onderhandelingen. GroenLinks is, als grootste partij, hier leidend in. Na de 21e zal ook duidelijker worden of wij als ChristenUnie-SGP weer gevraagd worden om deel te nemen aan de coalitie. Mocht dat zo zijn en we mogen weer een wethouder leveren dan kan Julian Wassink zijn plek in de raad weer innemen.

Er volgt dus nog een minstens zo spannende periode als we achter ons hebben liggen. Wij willen u dan ook vragen blijvend met en voor ons te bidden.