
Bouwen aan gemeenschappen of beren op de weg?
Afgelopen weken hebben we als gemeenteraad van Zeist ons gebogen over de beeld en oordeelsvorming betreft de plannen rond Driebergen-Zeist. Julian neemt je graag mee.
Ook nu hebben we er vertrouwen in. Hoe het er uit komt te zien weten we nog niet. Zover zijn we nog niet. We zien graag een compact bouwoppervlakte zodat natuur zoveel mogelijk natuur kan blijven. Afgelopen week vond het debat plaatst betreft de nota gebiedsvisie. Op dinsdag in Zeist en op donderdag in de Utrechtse Heuvelrug.
Lees hier de bijdrage van Julian Wassink.
De ChristenUnie-SGP staat positief tegenover woningbouw rond station Driebergen-Zeist. Er is een grote behoefte aan nieuwe woningen, en juist deze locatie – goed ontsloten met openbaar vervoer – kan bijdragen aan oplossingen voor starters, gezinnen en ouderen. Het zorgt er voor dat we in 1 klap onze ambities dichterbij kunnen brengen en dat we andere kwetsbare plekken in onze gemeente kunnen ontzien. Daarom steunen wij de lijn van dit raadsvoorstel.
Woningbouw is voor ons meer dan stapelen van stenen. Het gaat om de gemeenschap die we hier willen laten groeien. Voor ons zijn drie punten cruciaal.
Ten eerste betaalbaarheid. Wij willen niet dat dit gebied vooral luxe appartementen oplevert. Er moet ruimte zijn voor betaalbare huur- en koopwoningen, zodat ook starters uit Zeist en omgeving hier een toekomst kunnen opbouwen. De positie van starters in dit gebied is wat ons betreft niet onderhandelbaar.
Ten tweede het landschap. Het stationsgebied is de toegangspoort tot de Stichtse Lustwarande. Die groene, cultuurhistorische waarde mag niet opgeofferd worden. Daarom hechten wij eraan dat de belofte “gebouwen aan de flank niet hoger dan de bomen” ook écht een harde randvoorwaarde wordt. Op dit moment biedt het raadsvoorstel ruimte. Er staat namelijk: in beginsel, dat klinkt als een voorschot op er later weer van afwijken, dat zouden wij niet willen.
Ten derde bereikbaarheid. Extra woningen brengen veel extra verkeersdruk, als iedereen een eigen auto meeneemt naar dit gebied. Wij pleiten voor een gebied dat écht autoluw is, met veilige fietspaden, goede looproutes en een sterke koppeling met het openbaar vervoer. Alleen zo kan deze ontwikkeling bijdragen aan een duurzame mobiliteit.