Van detentie tot Huis van Hoop

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 5 juli 2022 om 21:40

Van detentie tot Huis van Hoop

Heb jij de speech van Julian tijdens de Algemene beschouwingen al gelezen? We zoeken graag naar het beste voor onze inwoners en willen een licht zijn voor alle mensen om ons heen.

Op zoek naar het goede voor onze jongeren, voor onze ouderen, voor hen die een woning zoeken. Maar ook voor onze naasten die gevlucht zijn. We zien de ambities in het coalitie akkoord en willen graag aan de slag. Lees de speech nog eens rustig door op de Website van ChristenUnie Zeist. We horen het graag als je nog op of aanmerkingen hebt.

Na alle besprekingen en vergaderingen van de kadernota en de bestuursrapportage was het weer tijd om op de fiets te stappen. Genieten van de prachtige omgeving waarin we wonen en verschillende mensen te spreken en organisaties te verkennen. Een prachtig onderdeel van het raadslid zijn.

Op een uitnodiging van Kringloop zeggen wij geen nee. Samen met Julian en Wouter stapten we op de fiets naar de Joh. Postlaan. Wat een warm welkom al vanaf de stoep. Met een kop koffie en heerlijke meloen zijn we uitgebreid geïnformeerd door de directeur, leden van het bestuur en een medewerkster Joke. Riet heeft alle cijfers goed paraat. Maar wat voel je de passie, de missie waarmee ze impact maken. Afgelopen jaar ging er bijna een miljoen kilo aan goederen uit. Met 30 vaste medewerkers dragen ze bij aan een beter milieu. Maar vooral ook door 300 vrijwillige medewerkers in te zetten. Veel van hen hebben deze dagbesteding nodig om structuur te hebben, om gezien te worden en om zinvol bij te dragen. Daarna de winkel bewonderd. En ja daar kom je van alles tegen. Een mooi liberalen boek voor onze broeders en zusters, een recycle jurk voor de vrouwelijke wethouders en een clown. Wie weet voor de bestuurstafel. Maar nog veel meer. Deze Kringloop die al 40 jaar bestaat is veel meer dan een winkel……

S `avonds de ALV van de ChristenUnie Zeist. Goed om elkaar weer eens te zien rondom de tafel. We hebben samen een leuke agenda gemaakt voor het komende jaar. Pieter Jan is welkom geheten in het bestuur. Ik heb het bestuur verlaten maar blijf nog graag wat promotie doen. Omdat Niels jarig was hebben we dat ook een beetje gevierd met taart en hapjes. Het was een gezellige avond. Op de website kun je van ieder bestuurslid een foto vinden. Trek ze gerust aan hun jasje als je wat wilt weten over de ChristenUnie.

Zondagmorgen was er een hele speciale dienst in “de Ark “. Arabischtalige hebben samen met 3 kerken uit Zeist een nieuwe gemeente opgestart. Daar al Almal of wel Huis van Hoop. 6 Oudsten, waaronder 2 vrouwen zijn bevestigd. Rana is bevestigd als missionaire oudste. Hoe bijzonder. Zij mag hier in Zeist onder de Moslims over Jezus vertellen en ze uitnodigen voor hun eigen diensten. Een mooie dienst met Nederlandse en Arabische liederen, met koffie en heerlijke hapjes uit de wereldkeuken. Op de website van Stichting voor Evangelie en Moslims kun je lezen hoe deze kerk tot stand is gekomen. Een mooie kerk voor de Syriërs, Afghanen, Marokkanen, Turken en ander wereldburgers onder ons.

Het was al een mooie zondag na deze dienst. In de middag was er de 200ste wake bij het detentiecentrum Soesterberg/Zeist. Uitgeprocedeerde asielzoekers worden o.a. op deze locatie gevangen gehouden tot hun uitzetting. Een ingewikkeld onderwerp. Met ons sociale maar rechtvaardige hart is dit uiterst moeilijk. Maar ook kinderen kunnen hier niet van hun vrijheid genieten. Terwijl wij zo op onze vrijheid zijn. Daarnaast….wat is hun perspectief? Jaren in Nederland gewoond daarna opgesloten als gevangene om terug te gaan. Naar wat eigenlijk? Er zullen wel redenen voor zijn maar dit moet toch anders kunnen? Ik vond het heel indrukwekkend. Mooie woorden van onze burgemeester en Rikko Voorberg. Met het zingen van “Als alles duister is, ontsteek dan een lichtend vuur” en het achterlaten van witte bloemen hopen we deze medemensen een klein beetje medeleven te hebben gegeven.

Nu, bijna vakantie. Tijd voor afstand, ontspanning en gezellig samen zijn. Met de raad en college hebben we donderdag nog een gezellige afsluiting. We kijken terug op mooie eerste 100 dagen en zien uit naar eind augustus. We wensen al onze volgers een mooie zomer.

Bezoek kringloop_163346   Kringloop_161409   Wake 175104_095 Huis van Hoop 111612 Bestuur CU 0846

Labels: