Meer veiligheid en vreugde tijdens de jaarwisseling

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 25 januari 2023 om 19:31

Meer veiligheid en vreugde tijdens de jaarwisseling

De ChristenUnie-SGP heeft in de raadsvergadering van 24 januari een motie ingediend samen met de VVD, D66 en PvdA. We horen van veel inwoners dat ze graag een vuurwerkverbod zien in de gemeente Zeist. Maar moet dat dan een lokale of een landelijke zijn?

Bouwen aan bloei is het motto van de ChristenUnie-SGP. Inwoners die tot hun recht komen, waar gezondheid een dankbaar goed is. Waar onrecht, geweld en overlast bestreden worden. Waar de natuur ademt in een groen landschap en een blauwe lucht. Waar hulpverleners onze helden zijn. Het zorgen voor elkaar bovenaan ons lijstje staat. En dit alles ook tijdens de wisseling van het ene jaar naar het volgende jaar. Het moet een nacht zijn waar we terugkijken en hoopvol vooruit kijken. Voor de ene in rust en de ander in een mooi feest. Het is door de jaren een ingewikkelde nacht geworden. Teveel overlast en geweld tegen hulpverleners. Maar ook teveel en te gevaarlijk vuurwerk. Illegaal vuurwerk, zwaar vuurwerk en vuurpijlen e.d. zijn verboden. Zelfs met dit verbod is er enorm veel geweld, overlast en teveel ongelukken.

ChristenUnie SGP willen een verbod op siervuurwerk. Waarom geen lokaal verbod?

In november hadden we nog de hoop dat een lokaal verbod wellicht op plaatsen een beetje de goede richting op kon gaan. Nu weten we beter. In Rotterdam zijn nog meer slachtoffers mét een lokaal verbod dan voorheen. Het gewenste resultaat is uitgebleven. Onderaan deze blog kun je een artikel lezen. Gemeentes, burgemeesters, politiebonden e.d.vragen Den Haag dringend om een landelijk verbod. Daarnaast is het wel mogen verkopen van vuurwerk in de gemeente Zeist en het niet af mogen steken niet uit te leggen. Het verbieden van verkoop is niet mogelijk. Wilma Breddels van de PvdA vertelde tijdens de vergadering dat het net zo voelde als een heerlijk gebakje kopen en het niet op mogen eten.
Vanuit de plaatsten waar een lokaal verbod is ingesteld is gebleken dat het handhaven niet mogelijk was. Er zijn zelfs gemeenten die voor de jaarwisseling al aangaven dat ze ook geen poging gingen doen tot handhaving. De man/vrouw kracht is er niet. Politie en boa`s weten niet waar ze moeten beginnen. Plannen maken waarvan je bij voorbaat al weet dat ze niet uit te voeren zijn is politiek bedrijven die niet de onze is. Datgene wat we samen regelen moet ook mogelijk uitvoerbaar zijn.
We willen onze hulpverleners steunen dat verdienen ze. Het is een nacht met veel gevaren voor hun gezondheid.We kunnen ze niet een onmogelijke opdracht meegeven.We zeggen dan: de politiek heeft een verbod ingesteld maar laat het handhaven maar zitten. Niet haalbaar .Wat zegt dat over een gemeentebestuur?

Alleen een landelijk verbod is een stap in de goede richting om weer een feest van dit moment te maken. Maar vooral ook om handhaving meer te realiseren. Ieder jaar komt er meer druk op de Haagse politiek om een verbod in te stellen. Het aantal voorstanders groeit. ( ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66, PVDA) We vragen aan al onze collega raadsleden en het college: doe een dringend beroep op je vertegenwoordiger in het parlement om zo spoedig mogelijk een landelijk totaalverbod op het verkopen en afsteken van consumentenvuurwerk in te stellen. Voor de lokale partijen, stuur een brief naar de partijen die nu nog tegen zijn.

Als er 1 deur dicht gaat gaan er vele andere open. We hebben veel inwoners met talent, kennis en creativiteit in onze gemeente, We vragen het college om samen met inwoners alternatieve evenementen te bedenken. We zijn er van overtuigd dat we er samen een mooie nacht van kunnen maken.

Nadat alle indieners van de moties deze hadden toegelicht gaf het college een reactie. Dat er een landelijk verbod moet komen is iedereen het wel over eens.Het college vraagt alle indieners de motie aan te houden. Daar is mee ingestemd. Komende periode wordt er een burgerberaad ingezet. Maar ook de kinderburgemeester en de jongerenraad worden geraadpleegd over hoe we het komende jaar de jaarwisseling willen vieren. Hulpverleners, politie en buurtgemeenten worden bevraagd. Voor de zomervakantie komt het college met een besluit. Op deze manier betrekken we inwoners en proffesionals erbij.

We kijken uit naar meer veiligheid en vreugde tijdens de jaarwisseling.