De zondag is ons heilig

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 4 oktober 2023 om 12:56

De zondag is ons heilig

Afgelopen jaar komt de VVD telkens met moties om de zondagochtend vrij te stellen voor ondernemers. De Winkeltijdenwet moet verrruimd met de laatste paar uur op de zondagmorgen. Het was een spannende telling tijdens de raadsvergadering. 1 raadslid maakte het verschil. Annet neemt je mee.......

Dinsdagavond 3 oktober lag er een motie voor van de VVD. De dag voor kerst valt op zondag. Er lag een verzoek van supermarkten om met uitzondering om deze dag van 10.00 uur tot 19.00 uur open te mogen. Voor dit voorstel zou dan de verordening aangepast moeten worden. Deze verordening is in 2015 zorgvuldig met de benodigde participatie tot stand gekomen. Het was een spannende stemming. Van de 33 aanwezige raadsleden stemden 17 tegen deze motie. Daarmee werd ze verworpen. Ook vorig jaar deze tijd kwam de VVD met een soortgelijke motie. Maar dan voor alle zondagen van december. Ook deze werd weggestemd. In april lag er een motie VVD voor om de Winkeltijdenwet te herzien en een onderzoek te gaan starten. Deze is met een meerderheid aangenomen. Het college komt in 2024 met de uitkomst van het onderzoek.

Supermarkten zijn vaak 90 uur open in de week. Ze hebben de mogelijkheid binnen de verordening Winkeltijdenwet nog 12 uur open te gaan. De zondagmorgen tot 12 uur is de enige ochtend in de week dat centrums nog vrij zijn van alledaagse hectiek. We zijn daar enorm zuinig op. In een samenleving is het zoeken naar balans. Economie, gezondheid, ontspanning en bezinning hoeven elkaar niet in de weg te staan. Stil gezet worden, ontspanning maar ook samen zijn met je familie. Het is vaak vol in onze agenda, in onze week en in ons hoofd. Een dag van rust kan je omzien naar elkaar en naar jezelf geven.

In een blog van april hebben we een lied van Huub Oosterhuis genoemd waar heel mooi beschreven staat waarom God ons deze dag gegeven heeft. Nu is het even genoeg om te rusten voor lichaam en ziel. Wij blijven ons inzetten voor deze bijzondere morgen in de week.

CDA, GroenLinks, PvdA, SP, ZeisterBelang, fractie Osinga en Dhr.Fiscalini lieten hun tegenstem horen. Vele argumenten zijn voorbij gekomen.

*De winkels zijn voldoende open om je boodschappen te kunnen doen.
* De gehele zaterdag ervoor zijn de winkels tot 10 uur open.
* Er zijn allerlei kerkdiensten en bijeenkomsten op kerstavond en op deze zondag
* Minder consumeren
* Ook personeel moet dan beschikbaar zijn
* Er staat een onderzoek gepland, wacht deze eerst netjes af

Kerst is meer. Meer dan boodschappen doen en cadeautjes kopen. Stil gezet worden en samen zijn. We kijken uit naar het Licht dat is gekomen. Daarvoor heb je geen volle tas boodschappen nodig. Je mag met lege handen komen.