Verbeter de wereld

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 11 oktober 2023 om 11:07

Verbeter de wereld

De week tegen de eenzaamheid is niet in èèn week te vangen. Het gehele jaar door is eenzaamheid een zorg voor ons allemaal. We kregen een uitnodiging van Jurian. Met veel plezier hebben we aangesloten bij een wandeltocht met ouderen. Denk niet al te groot.....

Wat een mooie uitnodiging! Een betrokken inwoner van Zeist, Jurian liet ons via Twitter, tegenwoordig X, weten dat we welkom waren bij een mooi initiatief. Iedere dinsdagmiddag verzamelen vrijwilligers zich bij Spathodea. Bewoners die graag naar buiten gaan en zelfstandig niet kunnen wandelen, worden uitgenodigd om een rondje Charim te maken.

Op dinsdag 10 oktober hebben we om half 3 afgesproken. Achter iedere rolstoel is een enthousiaste vrijwilliger gevonden. Met ruim 20 graden in oktober de ideale wandeldag. De vrijwilliger coördinator sloot uit enthousiasme ook aan. Zo zijn we van Spathodea naar een andere vestiging van Charim,
de Looborch gewandeld. Onderweg mooie verhalen gehoord. De tevredenheid over hun zorg en het huis. Vooral herinneringen. Toen een geliefde man nog leefde, waar ze opgegroeid zijn en wat er allemaal veranderd is. Wat je vroeger allemaal niet kon kopen voor een stuiver. Hoe de Oude Arnhemseweg er toen uitzag. Welke winkels er allemaal zaten. Eenmaal bij Looborch konden we buiten op het terras aanschuiven. Een bakje koffie of thee zorgt voor een heerlijke onderbreking. Mooi moment om de politiek op tafel te leggen.
Tja, de ene stemt altijd ChristenUnie, de ander is fan van een lokale partij. De volgende houdt het voor zichzelf.
Maar wat kunnen we als lokale politiek voor jullie doen? Betere fietspaden en rotondes. Handhaven bij 50 en 30 wegen. Meer voor de jeugd. Maar de lokale discussie rond de discotheek is ook bekend. Waarom kan deze ondernemer geen plek in het buitengebied krijgen? Waarom moet dat hertenkamp hier weg, we zijn ermee opgegroeid? Na een heerlijke pauze weer terug naar Spathodea. Van één dame is het bekend dat ze gek is op bloemen. Langs de kant van de weg werden bloemen geplukt zodat ze nog even van deze herinnering op haar kamer kan genieten.

Vorige week was het de week tegen eenzaamheid. Deze wandeling is dan misschien niet zo groot. Maar de impact kan enorm zijn. Tijdens de koffie hebben we het over grote problemen gehad. Dat gesprek eindigden we met “Verbeter de wereld, begin bij jezelf”. Wat kun jij doen om een klein beetje eenzaamheid weg te nemen? Het kan vaak heel eenvoudig in je eigen omgeving. De impact is groot. Bewoners hebben enorm genoten. Een glimlach, een blos op de wangen. Toen ik gedag zei, was er een bewoner die nog even vertelde ”ik woon op nr 84.” Dat zinnetje zegt veel………Jurian bedankt.

Wil jij ook vrijwilliger worden bij Charim? Mail willekezuidema2@zorggroepcharim.nl