Warme zaterdag....

Annet.jpg
Door Annet Ploeg op 11 maart 2024 om 12:00

Warme zaterdag....

Deze week hebben we drie avonden als raad ons werk gedaan in gemeentehuizen. Twee in Zeist en één in Doorn. Interessante thema`s. Hoe leuk is het dan als je op zaterdag naar de opening van het Leger des Heils kunt gaan. Een drukbezochte opening, mooie mensen en prachtig weer. We zijn trots dat het Leger des Heils zo`n mooie actieve vestiging heeft in het centrum van Zeist. Moeite waard om daar eens aan te schuiven. Maar we hadden meer op de planning voor zaterdag 9 maart. CU doet! Over een week is het NL doet. Die datum kwam niet goed uit, vandaar de negende.

We hebben beloofd te koken voor woongroep Ondertussen in Zeist. Dat werd koken voor 17 personen. Na overleg met Ewald is het menu Boerensoepgroente, Hete Bliksem met sperziebonen en worst en Choc Chokvol ijs. Best een uitdaging voor raadsleden, wethouder en bestuursleden daar we dat niet iedere week doen.

Ondertussen in Zeist bestaat in augustus 10 jaar. Een aantal bewoners vanuit flat 40 Nijenheim hebben destijds het idee opgepakt om meer om te zien naar elkaar als buren. Heel eenvoudig, barmhartigheid en liefde uitdelen op de plaatst waar je gesteld bent. Dichtbij. Bijzonder mooi hoe deze levenshouding effect heeft op de gehele flat. Jongeren helpen ouderen. Gezonde inwoners zijn er voor meer kwetsbare flatbewoners. Een voorbeeld voor ons allemaal.

De kerngroep bestaat uit 8 bewoners. Woongroen heeft bij de renovatie een centrale ruimte “De Ontmoeting” beschikbaar gesteld. Iedere woensdagmorgen wordt er samen koffie gedronken. Eens per maand wordt er gekookt. De gehele flat kan mee eten. Als er erwtensoep op het menu staat moeten ze uitwijken naar de hal omdat het aantal aanmeldingen wel 50 kan zijn. Ze doen samen spelletjes, een quiz, wandelen en hebben iedere maand repaircafé. Maar nog veel meer. Aan de zijde van winkelcentrum De Klomp onderhouden ze samen een moestuin.

We werden ontvangen met koffie en heerlijke Marokkaanse cake. Tijdens het schillen van de aardappelen hoorden we wat het betekent als je partner overlijdt en hoe waardevol het is als er in je nabije omgeving warme activiteiten zijn. Hoe het de stilte en eenzaamheid kan doorbreken. Ook te weten dat als je alleen woont dat er stiekem een beetje op je wordt gelet. Of het wel goed met je gaat, of je nog wat nodig hebt. 3 grote pannen met hete bliksem hadden even de tijd nodig om te pruttelen. Ondertussen kwamen twee dames langs attenties op halen. Ze gingen een aantal flatbewoners een goede Ramadan wensen. Tijdens de maaltijd hoorden we hoe Peter zijn artistieke talenten in kan zetten door de kunstwerken door hem gemaakt in de hal te presenteren. Talenten worden ingezet, er is ruimte voor verschil. Bewoners weten elkaar te vinden en delen graag een deel van hun leven. Nadat we onze vingers afgelikt hadden bij het toetje was het tijd voor een kop koffie.

Deze warme inspanningen van zo`n woongroep mogen beloond worden. Vandaar dat we een biologische appelboom voor de moestuin hadden meegebracht. In de bijbel is vrucht dragen een term waarbij je aan je levenshouding kunt zien wat Jezus volgen voor jou betekent. We hopen dat de appelboom vele vruchten draagt. Deze zaterdag zagen we warme kamers in Zeist. Bij het Leger des Heils en op Nijenheim. Er is veel eenzaamheid, verdriet en teleurstelling onder inwoners van Zeist. Het leven is niet altijd leuk en gemakkelijk. Wat bijzonder als je in je nabije omgeving troost, verbinding en een luisterend oor kunt vinden. Bouwen aan bloei…….wij hebben het gezien, gehoord en ervaren.

Labels: