Wat hebben we bereikt

tegel eruit plant eruit .jpgdinsdag 01 maart 2022 13:54

Wouter Catsburg, wethouder van Duurzaamheid, Mobiliteit en Openbare ruimte vertelt niet vaak over wat er bereikt is. Hij wordt regelmatig de fietswethouder genoemd. Iedereen die Wouter kent weet dat het een bescheiden man is. Maar toch hebben we hem gevraagd terug te kijken op de afgelopen jaren.

Kijkend naar de afgelopen 4 jaar hebben we veel zaken bereikt die we in ons verkiezingsprogramma hadden staan. Meedoen in de coalitie zorgt er voor dat je je dromen van Zeist ook daadwerkelijk kan realiseren. Ondanks dat de helft van deze periode we te maken hadden met Corona en de beperkingen die dat met zich meebrengt hebben we veel kunnen uitvoeren. Ik noem twee zaken vanuit mijn eigen portefeuille (Duurzaamheid, Mobiliteit, Openbare Ruimte en ICT). WE hebben in Zeist afgelopen 4 jaar duidelijk gekozen voor duurzamere vormen van vervoer. Vooral voor fietsers is er enorm veel gebeurd en zijn fietspaden veiliger en comfortabeler geworden. Zelf ben ik erg blij dat we, met voorrang, één van de gevaarlijkste fietsoversteken van de Provincie hebben aangepakt (Krommerijnlaan/Kroostweg-Noord). Maar ook de hele herinrichting van de Utrechtseweg met vooral een veiligere fietsoversteek bij het Jordan Lyceum. En zo zijn er nog zoveel andere voorbeelden te noemen.

Zorg voor de Schepping is een opdracht die voor de ChristenUnie-SGP stemmers erg belangrijk is. Ik ben dan ook enorm dankbaar dat ik als wethouder Duurzaamheid daar forse stappen in heb kunnen maken. Veel is in werking gezet, acties gevoerd, Zeist is groener geworden (echt waar!). Op het gebied van duurzame opwek is een routekaart uitgezet naar 2050, er is een visie gemaakt hoe we van het aardgas af gaan. Maar ook hele praktische zaken zoals omruilactie van lampen, uitdelen bespaarboxen, aanleggen geveltuintjes enz enz. En het moet gezegd: dat doe ik natuurlijk niet alleen, Zeist heeft echt enorm goede en bevlogen medewerkers die met hart en ziel werken aan de bloei van Zeist.