Algemene beschouwingen
Hierbij de bijdrage van de CU/SGP fractie aan de algemene beschouwingen. Deze worden gecombineerd met het debat over de bezuinigen die Zeist de aankomende jaren zal moeten door voeren.
Voorzitter,
De begroting 2012 en meerjarenbegroting is een stuk waar belangrijke en op sommige punten pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden. Want een structurele bezuiniging van 6,2 miljoen is geen bedrag dat we makkelijk realiseren.
Diverse pijnpunten hebben we al gehoord tijdens de Ronde Tafel in de Broederkerk, maar ook zonder de bijdrages van de insprekers beseft iedereen dat het menens gaat worden in de komende jaren.
We zagen de noodzaak van bezuinigen al vroeg aankomen, daarom hebben we gelukkig bij de begroting 2011 al diverse maatregelen genomen waarmee al één miljoen gedekt kon worden, zodat nog 6,2 miljoen van de oorspronkelijke 7,2 miljoen overbleef.
Eén van de grote operaties die een belangrijke bijdrage aan de bezuinigingsoperatie is de bezuinigingsdialoog geweest die met zo’n 200 experts in 8 comités van start is gegaan. De uitkomst vond de fractie van de ChristenUnie/SGP boven verwachting. Veel werk en overleg zijn gevoerd in de comités, maar de resultaten zijn er ook naar. Kennelijk waren sommige expertcomités zo betrokken bij de bezuinigingsmaatregelen dat men zelfs meer bezuinigingsmogelijkheden zag dan de taakstelling verlangde, iets wat wij positief waarderen.
Voorzitter, mijn fractie toonde zich in het verleden positief kritisch over de inzet van de expertcomités, maar de kritische houding had meer te maken met de enorme ambtelijke capaciteit die hiermee gepaard is gegaan. Kunt u aangeven welke gemeentelijke taken of projecten stil hebben gelegen, op de plank zijn blijven liggen of een achterstand hebben opgelopen?
Uit het raadsvoorstel, witboeken en begroting 2012 blijkt waar bezuinigd gaat worden, wat door het college wel of niet is overgenomen en waar nog studie voor nodig is voor de verdere onderbouwing. Met de meeste bezuinigingsvoorstellen die uit de witboeken door het college zijn overgenomen, kan de fractie van de ChristenUnie/SGP instemmen.
Met een aantal punten hebben wij echter moeite:
- Onderzoek naar de maatschappelijke relevantie van de jeugdbrandweer. Mijn fractie blijft erbij dat de jeugdbrandweer de toekomst is voor de brandweer in Zeist, ook al is het korps regionaal geworden. Als we moeten constateren dat het steeds moeilijker wordt om vrijwilligers te vinden, dan blijft een kweekvijver voor de toekomst van belang.
- Halvering subsidie Lobbus. Mijn fractie vindt het niet juist dat de subsidie van Lobbus wordt gehalveerd, vooral vanwege het feit dat wanneer Lobbus 25.000 in plaats van de huidige 30.000 euro aan subsidie had ontvangen niet of nauwelijks een korting had plaatsgevonden. Graag een reactie hierop.
- Subsidie De Peppel. De fractie van de ChristenUnie/SGP vindt dat voor het jongerencentrum De Peppel geen uitzondering gemaakt moet worden en dat de bezuinigingsstructuur ook voor hen van toepassing dient te zijn. De bezuinigingen op de meeste andere andere posten in ‘zorg en welzijn’ in het raadsvoorstel zijn immers groter dan die op de Peppel en dat vindt mijn fractie niet correct. Om dit te corrigeren zal mijn fractie een amendement indienen.
- De bezuiniging door verhoging van de grondprijs voor sociale woningbouw. Alhoewel het tekort aan sociale woningbouw op meerdere manieren opgelost kan worden, vindt mijn fractie het onjuist om de grondprijs meer dan te verdubbelen. De druk op de bouw van sociale huur- en koopwoningen wordt hierdoor te groot. Mijn fractie zal ook hierover een amendement indienen.
Uit de witboeken en raadsvoorstel blijkt dat 4,1 miljoen van de bezuinigingen kan worden doorgevoerd. Dat betekent dat er nog 2.1 miljoen van de bezuinigingstaakstelling op een andere wijze gerealiseerd moest worden.
De fractie van de ChristenUnie/SGP vindt het een goed signaal dat ook gekeken wordt waar de raad zelf bezuinigingen kan doorvoeren. Met de efficiëntiemaatregelen in het witboek bestuur kan mijn fractie instemmen. Ook de vermindering van het college met een wethouder is een goed signaal, maar we vragen ons wel af of dit geen problemen oplevert voor een evenwichtige portefeuilleverdeling binnen het College. Mogelijk kan onderzocht worden of ‘duobanen’ mogelijk zijn, zoals ook in andere gemeentes het geval is.
De fractie van de ChristenUnie/SGP kan zich vinden in de technische ( boekhoudkundige) maatregelen die gevonden zijn om het tekort te dichten en de aanvullende doelmatigheid en effectiviteit, zoals het doorlichten van kleine subsidies, effectiviteit van de ISV-gelden en de handhavingstaak van de Boa’s. Mijn fractie denkt dat er ook winst te behalen is om een Boa te koppelen aan een politieagent zodat op meerdere terreinen de handhavingstaak kan worden uitgeoefend. Dit geldt dan ook voor ondersteuning in het bestrijden van hinderlijke, overlastgevende of zelfs criminele jeugdgroepen in het kader van het terugdringen van de criminaliteit met 50%. Dit brengt ons ook bij de vraag hoe het met dit streefpercentage zit. Zit het college met de bestrijding daarvan nog steeds op schema?
Naast de bezuinigingen en bestaand beleid die een grote rol opeisen in het raadsvoorstel, wil het college ook hun wensen voor nieuw beleid tot ontwikkeling brengen. Met quick wins is men al bezig, men wil het Centrum van Zeist verbeteren en zowel op politiek als maatschappelijk vlak de participatie met de burgers versterken. Op zich prima ideeën, in ieder geval beter dan het gebruiken van het budget uitvoering coalitieakkoord als technische dekkingsmaatregel, zoals vorig jaar gebeurde!
Mijn fractie vindt de verhoging van het weerstandsvermogen van 0,55 naar 1,55 een uitstekend plan. We kunnen kort zijn: complimenten hiervoor!
Wijkgericht werken dragen wij een warm hart toe. Toch vinden we het, gezien de bezuinigingen, op dit moment niet gepast om een vijfde wijkmanager aan te stellen. Wanneer er bezuinigd wordt op wethouders en wijkspreekuren, lijkt ons het aanstellen van een extra wijkmanager niet dringend noodzakelijk. Efficiëntiemaatregelen die gelden voor het gemeentebestuur moeten ook doorgevoerd worden op wijkniveau.
Voorzitter, hoe oneindig is een horizonfinanciering? Na de verlenging van vorig jaar worden een aantal projecten nu nog voor drie jaar verlengd. Is hier geen sprake van willekeur? In hoeverre ondergraaf je door dit soort verlengingen niet het hele principe van horizonfinancieringen? Graag hierop een reactie van het College.
De fractie ChristenUnie/SGP
David van Ballegooijen
Pieter van Ojen
Voorzitter, voor wat betreft de toekomst: die is onzeker. Gelet op de huidige eurocrisis zou het wel eens kunnen zijn dat we in de toekomst de buikriem nog meer aan moeten trekken. De komende jaren zal een intensief traject met zich meebrengen voor College, Raad en ambtenaren en we wensen daarom zowel portefeuillehouders, collega-raadsleden als ambtenaren hierbij Gods wijsheid toe.