Nog even geen vlag in de raadszaal

Nederlandse vlag.jpgzondag 17 december 2017

In de raadsvergadering van December stond een motie op de agenda van Aad Grinwis (VVD) om, in navolging van de Tweede Kamer, ook in Zeist de Nederlandse vlag in de raadszaal te plaatsen. Voor de ChristenUnie/SGP was het een lastige afweging. Pieter en Wouter stonden beide anders in de discussie rondom de vlag in de raadszaal. Van doen! tot twijfel. Uiteindelijk hebben wij als fractie voor de motie gestemd. De vlag is toch een nationaal symbool die de inwoners van Nederland verenigd. In de bijdrage in de raad heeft onze fractie verwezen naar de betekenins van de kleuren van de vlag. Waar deze precies op gebasseerd zijn is niet met 100% zekerheid te zeggen, maar één van de uileggen is dat Rood staat voor het volk, blauw voor de adesl en wit voor de kerk! Wij vinden het wel mooi dat, ondanks de scheiding van kerk en staat, de symboliek van de kerk in de raadszaal terugkomt wel een mooie! Uiteindelijk staakten de stemmen, 16 voor en 16 tegen, waardoor het voorstel de volgende vergadering weer op de agenda staat.
Een voorstel van seyst.nu om in plaats van de vlag iets te doen met het wapen van Zeist vinden wij erg interessant.

Reacties op 'Nog even geen vlag in de raadszaal'