ChristenUnie/SGP stelt vragen over Kunstgrasvelden

goal!!!zaterdag 08 oktober 2016 20:04

Naar aanleiding van de uitzending van Zembla over de mogelijke gevaren van kunstgrasvelden met rubbergranulaat (rubberballetjes tussen het gras). Heeft de ChristenUnie/SGP vragen aan het college gesteld. We vragen het college inzicht te geven in hoeveel van deze velden er zijn, te communiceren met ouders en sportverenigingen, en of het niet verstandig is het advies te geven voorlopig geen gebruik van deze velden te maken.

In Zeist liggen er bij 2 clubs deze velden (Jonathan en DOSC, beide 2 velden). De gemeente volgt voorlopig het landelijke standpunt van de KNVB en de minister. Er volgt nader onderzoek en er wordt van uit gegaan dat sporten op deze velden geen gezondheidsrisico opleveren.

We beraden ons op verdere actie aangezien het onderzoek dat is aangekondigd door de minister slechts desk-research is, geen echt onderzoek naar de daadwerkelijke effecten. Maar gezien de grote exposure van dit onderwerp zou dit zomaar kunnen veranderen.